Jumaat, 16 Julai 2010

sedas tembakan..

..perlu dilepaskan

tadi baru baca blog ini.. mama selalu juga baca blog dia.. orangnya memang bagus.. dan hati dia memang hebat sebab dia bukan sahaja student, tapi juga sukarelawan.. mama follow blog dia bukan sebulan dua ok.. dah bertahun.. dari sebelum dia start masters dia.. sampai la ni.. macammana dia berusaha nak jumpa Tun M in person tanpa bantuan siapa2, until now..

entry link di atas cerita pasal PSD scholars.. well, sadly to say, I'm totally agree with her.. mama bukan nak cerita pasal dapat atau tidak, adil atau tidak pembahagian scholar tu.. tapi mama nak cerita pasal yang dah dapat scholar tu tapi tak menghargainya..

firstly, tembakan ni bukan untuk sesiapa, tapi untuk diri sendiri juga..

bila dapat certain scholarship, rasanya tidak perlu dimegah2 le.. sometimes ada student yang rasa megah dapat scholar tu sampai lupa yang itu bukannya final achievement.. masih jauh lagi perjalanan kita.. setakat degree ramai orang ada, setakat master? pun berlambak2.. phd? it's not something weird nowadays..

mama sendiri bukan high flyers.. I'll keep reminding myself that.. mama kena usaha.. usaha sini, usaha sana, jatuh, terduduk, tergolek, bangun balik.. sebab kita tak tahu ke mana akhiran kita.. perjalanan mama masih jauh.. dan mama bersyukur sebab masih punya kekuatan untuk belajar dan melalui perjalanan hidup yang mencabar..

ada orang rezekinya masuk awal.. lepas SPM terus dapat ke luar negara.. ada orang pula berdikit2 dari sijil sampai phd (owh, ada ye.. kawan mama ada) dan berjaya juga..

kita tak perlu bermegah2 dengan scholarship yang kita ada. kita masih belum scholar.. dan kita tak patut gelarkan diri kita scholar unless orang yang iktiraf kita scholar atas pencapaian kita..

teringat mama minggu lepas.. ada terserempak adik2 (rasanya budak2 bachelor) di Kobe.. ya ampun.. sombong nya.. lupa mungkin yang kamu baru menjengah usia 20an.. baru nak mula hidup.. tak perlu sombong dik.. sebab hidup ini umpama roda.. kadang kita di atas, kadang kita di bawah.. berdoalah kita tidak perlu lama berada dibawah sebelum naik semula di atas..

sebab tu kita kena usaha.. kena ingat, kalau orang lain boleh, sudah tentu aku boleh.. mama sentiasa simpan itu dalam hati mama.. yang kenal mama pasti tahu dan kenal hati budi mama.. selagi mama tak dapat, selagi itu mama usaha.. jika dah berusaha, bertawakkal pada Allah.. jika rezeki berpihak pada kita, bersyukur.. jika tidak maka kena ingat, Allah tentukan jalan yang lebih baik untuk kita

sekian, tazkirah insaf sekejap..

hehe

6 ulasan:

inah yg tetap jeliter... berkata...

wa tabik spring sama lu mast...
hehehe...
tul tu mast...aku sokong bebenor post mu ini...jgnkn yg luar mesia, yg dlm mesia ni pun byk student2 yg sombong...
adeh...kdg2 tu br jd budak practical...(tp xlah semua,segelintir sahaja...)...
tp sombong...huhuhu...
nak aje aku lepuk kepala sorang sekor...(tetiba inah emosi...)...

Oyis berkata...

suka ayat, 'sometimes ada student yang rasa megah dapat scholar tu sampai lupa yang itu bukannya final achievement'. mmg keeping my focus back in check!

tp psl budak degree oversea tu, mmg setuju ngan mast. dkt plymouth ni pon, ramai yg ekk dgn senior (x la semua, tp majoriti), dah la muda lg, dgn baru dtg nya, tp menyombong dgn senior2. mentang2la diorg ramai (batch dlm 50-100 org skali dtg, whereas PhDs dlm 5-6 family je).

pastu kalo nengokkan gelagat berbelaja sorg2 tu (time sales especially), dgn kamera DSLR tergantung kat leher sorg satu, asal cuti je balik msia, mmg org yg di msia kalo x tahu akan ingt berlebih2 la elaun kerajaan bg dkt students oversea. maybe utk undergrads mewah la, tp utk yg buat PhD with family? mmg cukup2 mkn je. x tau la ke budak2 yg dtg ni mmg anak org2 kaya ke, wallhu a'lam...

eh dah terlebih emosi plak. apa pon, still bersyukur sbb masih ramai lg yg apply schoalr tp x dpt. so marilah kita gunakannya sebaik nya.

knv berkata...

yang sombong2 tu lempang aje sedas dua. :P

Unknown berkata...

inah, depa lupa, depa belum grad lagi.. belum kerja.. belum tahu langit tinggi rendah...

oyis, sama la sini.. nak buat camno.. kita ni duit bahagi 3 4 org, depa lanyak sorang2 ok le.. huhuhuhu

kak non, kalau boleh udah lama saya buat.. kih kih kih.. xdele..

asmadi yussuf berkata...

Ooooo..akak menceroboh blog saya yer.hahahaha

Unknown berkata...

madi, ler.. ko dah berapa lama tak tengok blog ko ha? hahahaha