Jumaat, 22 April 2011

mukashi*

* السلام عليکم *

 こんにちは q(^_~)p

semua gambar ihsan google

*maksudnya dulu-dulu

sejarah sikit.. 1st half abad ke 20 dulu, orang jepun percaya yang ada ikan keli (namazu) besar tidur bawah tanah.. bila ikan keli ni bergerak, sebab tu le terjadinya gempa bumi.. jadinya, ada lukisan yang lukis, orang jepun dulu2 akan pukul ikan keli ni.. sebab marah jadi gempa bumi.. hanya dah lepas separuh abad ke 20 barulah orang jepun memahami konsep gempa bumi..

kut le ada yang tak kenal ikan keli

ikan keli dipukul oleh orang jepun dulu2

kalau korang ingat masa belajar geografi dulu2 kat sekolah, mungkin korang ingat lagi bumi ni terdiri dari lapisan kerak bumi, mantel <<--- alah, kantoi betul term bahasa melayu.. ok, crust, outer core, inner core n mantle.. hah, lega..

disebabkan pergerakan kerak bumi maka bentuk muka bumi sentiasa berubah2.. ada lohong (err, trench bahasa melayu apa ek) dari dasar laut, gunung berapi dan sebagainya..

kedudukan plat2 bumi yang sentiasa bergerak menyebabkan berlakunya gempa bumi, letusan gunung berapi *yang ini jenis pergerakan aktif yang senang kita nampak <-- yang kita tak nampak laju pergerakan dia contohnya air terjun.. lapisan bumi bergerak yang jadikan ada tanah atas dan bawah.. pastu baru air jalan.. lain2 contoh pasif macam pembentukan gunung ganang..

plat utama di muka bumi


jepun adalah antara yang kurang (ok, istimewa la) sebab dia terletak pertembungan 3 plat yang sentiasa aktif.. plat2 aktif ni bergerak dan menyebabkan berlakunya gempa bumi.. disebabkan terlampau banyak rekod di sesetengah kawasan, maka ini dipanggil 'ring of fire'

ok, kita sambung lagi nanti...

2 ulasan:

KELI OH KELI berkata...

jom singgah blog keli oh keli...kamu ada sebut ttg ikan keli...sbb tu saya singgah ke blog kamu...salam ukhwah!

Unknown berkata...

keli oh keli,

terima kasih sudi singgah