Jumaat, 24 Jun 2011

mari mengira kalori

sebenarnya mama tak le rajin kira kalori pun.. tapi sebab ada kawan mama cerita pasal kantin sekolah di mesia dah kena kira kalori, maka meh mama share sikit macammana kantin kyoto university kirakan kalori (haha.. cam malas benor bunyinya) untuk student..

ok, ini resit untuk setiap kali beli.. dalam resit tu dia ada siap tulis kalorinya..

yang buat kerja jadi mudah adalah, setiap sukatan yang digunapakai tu tetap.. saiz pinggan, jumlah sukatan.. haa.. baru le senang.. nak mula mungkin susah bagi makcik2 kantin di mesia.. tapi bila dah jadi biasa, benda ni akan jadi mudah la..



resit 1


ok, sebab mama tak edit gambar ni, maka mama akan cerita la dari baris bawah.. paling bawah belah kanan, tulis 542 tu adalah kcal yang mama makan untuk meal ini.. ingat, sehari jumlah kalori yang sesuai untuk perempuan adalah lingkungan 1500 kalau ibu menyusu dalam 1800-2000 kcal.

atas tulisan 542, yang tulis 52mg tu adalah jumlah kalsium dalam meal ni...

yang tulis 3.2, 0.0 dan 3.5 atas 52mg tu adalah jumlah berat untuk setiap jenis makanan yang mama amik.. yang bahagian 3.2 tu untuk nasi dan karbohidrat, 0.0 tu untuk daging dan 3.5 tu untuk sayur dan ikan -- total bilangan tu kali dengan 80, akan dapat bilangan kalori tu.. tapi mama rasa ada something pelik sikit sebab tak dapat tepat2 542 tu.. ada la tu yang mama akan tanya lagi kat kawan2.. hheehe

dalam kotak ______ atas tulisan tu, adalah spesifikasi untuk jumlah keperluan harian makanan untuk lelaki dan perempuan.. so dalam satu kali makan, orang lelaki kena makan 2 pinggan merah (karbo), 1 pinggan hijau (daging) dan 7 pinggan biru (sayur)

perempuan pulak 2 pinggan merah, 1 pinggan hijau, dan kurang2 4 pinggan biru..

so, resit atas ni tunjuk mama makan banyak mana??

haa.. sini..


amik ko sayur sepinggan!!

ini makan jepun.. ce bayang kalo kat mesia kita dengan kari la, kuah lemak la.. sayur la.. ikan ayam bakar goreng la.. huiyooooooooo imagine la camna nak kurus tak kurus-kurus kan?





yang ni lagi satu contoh..


hari tu mama makan kakiagesoba  aje.. soba sup bubuh ala2 cucur sayur (bunyi korang rasa tak selera kan? hahaha) dengan yogurt buah..





apo nak buek.. haaa.. bersyukur la korang duduk mesia.. makan mewah dan dahsyattttttt.. hehehehe.. kena beringat sendiri.. badan kita punya kita yang jaga.. jangan salahkan nafsu makan kuat sangat bila tengok penimbang atau blood pressure..

sekian, entry insaf tak?

hehehe

6 ulasan:

jajabinxdotcom berkata...

Mast,aku baru lepas makan berlori-lori kalori lunch tadi.now rasa macam nak nangis bersalah sebab overeat+overload+akan over weight dan segala over-over lain la...tapi percayalah,perasaan bersalah tu cumelah sementara sahaja.confirm kul 4 kang aku minum petang...mcm ni,nak kena campak diri sendiri kat India-old delhi,biar insaf!

Oyis berkata...

insaf giler! patut la mast slim melim sgt dah skang, setiap mkn dah ada sukatan nya. dgr berjalan or berbasikal lg everywhere. padanlah org jepun ni jrg yg gemuk2. kagum. jgn di msia tu hangat2 tahi ayam dah le. slalu berlaku mcm ni

aNiS tHe BumbleBee berkata...

wuhh..bestnya la kan...

bertuah org2 yg dpt duduk malaysia.mmg sorga makanan.anis duduk sini,beringat2 gak bab mkn tu.tp kalo dah balik msia,mcm kena rasuk.nampak apa je,sebat.astagaaaaa!!

anumuchan berkata...

hari ni mcm dh terlebih makan je..tak sempat nk joging lak u..sob2

TopsyTurvyMum berkata...

Wah..bagus siap dia kirakan kalori sekali.
Patut kat kantin sekolah, cafeteria kat upt m'sia pun buat camni kan?
Takde masalah obese smapai jadi tajuk utama berita.

Unknown berkata...

jaja,

haha.. tu biasa.. aku pun selalu gitu.. lunch rasa guilty, kang minum ptg goreng pisang gak aku balun.. masuk dinner lagi le.. hampeh.. hahaha

oyis,

kurus sebab kurang lemak.. huhu.. rindu makan lemak2 kat mesia ni..

anis,

tu la.. org yg duduk mesia mmg kena bersyukur.. yg bakal balik mesia pun harus lebih insap.. haha

anum,

haha.. guilty la tu.. hahaha.. kak mas memahamimu..

kak TTM,

a ah.. betul la tu.. tp sebenarnya, kalau terlampau kira sangat pun susah gak, banyak benda tak merasa la.. hahahahaha