Jumaat, 4 Mac 2011

bila yang tak seberapa berkata.. part 1

السلام عليکم

I was never an excellent student.. ngaku.. tak cerdik, tak bijak.. sekadar bernasib baik sebab diberikan rezeki untuk sentiasa menuntut ilmu.. masa zaman sekolah was the worst.. main2, tak mau baca buku dan tak mahu belajar.. bila dah besar (tak nak ngaku tua tu) baru mama sedar, keinginan untuk belajar tu bukan tak ada, tapi sebab teknik yang betul tak tahu dan tak serasi dengan diri mama.. skill arwah emak dulu dalam mendidik mama yang payah nak istiqamah belajar belajar (mama sorang je camtu, adik mama lain) boleh bikin hati panas, yet bila besar (again, tua) baru sedar, itulah sebenar cara yang patut mama ikut dari dulu.. emak juga yang mengerti anak dia punya tabiat..

macammana arwah emak buat? masa sekolah rendah, dia cukup pantang tengok buku ada pen merah pangkah dalam buku mama.. cubit tu biasa dah.. redha aje.. sebab tahu, dia bukan nak mendera, tapi nak ajar supaya jangan lalai dan buat salah yang tak boleh diterima akal.. jadinya, malam2 dia akan duduk sebelah sambil check kerja sekolah (bila arwah cakap je nak check kerja sekolah, gerun ok.. boleh rasa cubit2 bakal mengena.. ahaks)

bila masuk sekolah menegah, arwah emak tahu mama ni senang lalai (cam sekarang ni la.. patut baca buku ni berbelog.. heh!) dia akan paksa mama muntahkan balik semua yang mama belajar dalam seminggu masa sesi Q&A yang amat menggerunkan.. bila? masa hujung minggu, tengahari, kena tolong arwah masak.. masa tu la, pedddiiiihhh aje telinga bila dengar dia berleter kalau mama tak dapat jawab soalan yang dia tanya.. bila mama fikir balik, dia bukan tanya soalan susah pun.. dia cuma minta mama huraikan kenapa jawapan mama begitu, kenapa bukan macam ini.. dan sekarang mama sedar, rupanya itulah salah satu method yang mama kena guna.. sebab mama jenis cepat lupa bila mama tak faham sesuatu.. jadi, baca, faham dan muntahkan balik atas kertas (mama akan tulis semua yang mama faham) adalah teknik mama belajar.. dari situ, mama akan relate tajuk yang mama belajar tu dengan kegunaannya atau aplikasinya dalam bidang mama.. sebab tu mama takkan lupakan kertas dan pen bila tengah belajar.. sebab mama akan menconteng, buat nota supaya mama tak lupa dengan apa yang mama dah baca..

sebab tu yang penting dalam menuntut ilmu adalah pemahaman.. bukan sekadar menghafal membabi buta tanpa memahami kenapa kita perlu mengetahui subjek tu.. semua orang boleh menghafal, tapi bukan semua orang mampu relate apa yang dipelajari dari masa sekolah dahulu dengan kehidupan sekarang ini. Ini juga masalah dengan sistem pembelajaran kita.. terlampau memaksa pelajar menghafal, tanpa menerangkan kenapa kita perlu faham subjek yang dihafal dan mana penggunaannya dalam kehidupan.. betul, bukan semua yang kita belajar masa di sekolah, universiti akan directly involve dalam kehidupan kita.. cuma kalau kita lebih peka, mungkin kita akan lebih menghargai ilmu yang dipelajari..

ok, nanti mama sambung pulak teknik2 berada di dalam kelas atau teknik2 menuntut ilmu dengan guru..

 ماما أيمان

7 ulasan:

yatie chomeyl berkata...

share lg kak, mana lah tahu pelajar 'besar' mcm saya ni leh applied jugak :)

Queen berkata...

cara belajar kite sama la kak...hehehhehhehehhehe

cumanya nik dulu mak sibuk uruskan adik2..jadi nik selalu ulang kaji sensorang...cara nak muntahkan balik ape yang dah di baca dan difahami adalah dengan cakap sorang2 depan cermin..buat sesi Q&A sorang2 depan cermin..kononnya masuk siaran TV...

ada org soal,..kite jawab..

secara tak langsung meningkatkan tahap keyakinan diri utk bercakap depan orang ramai..hehhehehhehe

tapi tuela..kalau sekali tgk..dah macam org sakit mental..hahahhahhaha

Hanis MY berkata...

salam kenal dr sendai...

Unknown berkata...

yatie, sharing is caring kan.. hehehehe

nik, bagus tu.. kawan kak mas ada sorang suka praktis depan cermin..boleh gak adapt kan kalau nak cuba..

hanis, salam kenal..

Oyis berkata...

selain 'cerita' balik, bole jg tulis semua balik dlm komputer, then save. masa nak betul2 compile LR, bole main petik aje paragraphs yg berkaitan, or edit sket2. cpt sket (ni postdoc dlm lab yg bg tips masa awal2 start hari tu - skang x brp buat dah sbb tgh programming manjang, masa buat bacaan LR ari tu buat jg) :)

ishahannah berkata...

oo..dulu time skolah menengah leen selalu gak gunakan teknik tulis balik apa yg dibaca dalam kertas..xpun luahkan balik depan cermin xpun mcm cakap sorg...sampaikan ayah ingt leen tgh ckp dlm tepon pula..ekeke

Tanpa Nama berkata...

aku? semua pun malasss.... huhuhuhu