Ahad, 1 Mei 2011

bila teringin keropok lekor..

* السلام عليکم *


 こんにちは q(^_~)p

bila jauh dari mesia mula la teringin itu ini.. dahnye mana nak mencari weh keropok lekor kat jepun ni!! dahle tepung sagu tak tau nama dalam bahasa jepun.. cis cis ciiisssss.. improvise le nampak gayanya..

teka dengan papa, kalau pakai tepung dango sure melekit2 lagi liat.. so, kita pakai tepung mochi!! dan hasilnyaaa???

jeng jeng jeeennnngggg



rope ade, rase pun ade *kata orang perak

godek2 kat myresipi ada pulak resepi keropok lekor guna tepung mochi.. YATTA!!

KEROPOK LEKOR MUDAH - untuk penduduk jepun terutamanya yang tak ada tepung sagu

100gm tepung mochi <<-- kalau korang ada tepung sagu sila gantikan..
30gm tepung kanji (katakuriko) <<-- boleh ganti dengan tepung ubi
garam sedikit
dalam resepi asal ada ajinomoto, mama tak pakai..
ikan <<-- mama pakai saba.. rasa dia ok la.. pasni nak try aji atau sanma pulak

buang kulit dan tulang ikan, masuk dalam blender, blend dengan air sikit je..
campur dan gaul dengan tepung dan garam
gentel ikut sesuka hati.. kecik2 kalau periuk korang kecik.. kalau ada periuk besar gadak boleh aje buat besar lengan budak.. hehehe
rebus keropok sampai terapung..
goreng..

kasi sejuk sikit baru makan weh!

la la la laaaaa...

pehni prektis lagi..

senang dan kejap aje buatnya..

6 ulasan:

maya amir berkata...

wahh cool gile kepok lekor buatan sendirik..best best:)

InaAchik berkata...

ina kat ganu ni...
baru jer dinner ngan kopok lekor.
sodappppppppp...
xder nak gentel2 sendiri...
beli ajo! hehehehee

mast@work berkata...

maya,
layan je le.. huhuhuhu.. nak buek camno kan? dah nasib tak dapek makan losong ganu.. huhuhu

ina,
satu je nak cakap.. inaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.. SAJE JE TAU!! hehehehe

shuzana berkata...

kak yol slalu gak buat keropok lekor guna resepi ni..tp slalu ignore tepung sago..sbb xde...haha

mast..buat kak yol teringin nak kopok lekor gak..tp x pe..bulan ni balik mesia dah..hihi

aNiS tHe BumbleBee berkata...

nyammmm!! terbaik!!! ktorg pun xde gak tepung sagu kt sini.aritu,blend je bijik2 sagu,kengkonon jadikan tepung sagu lar kan,keh3x!

mast@work berkata...

kak yol,

balik mesia? huwaaaaa... jelesssssss

anis,

boleh ek? jadi kan? hehehehe