Rabu, 30 Mac 2011

Remember me this way

السلام عليکم

Kita tak tahu bila datangnya mati.. Tapi sebelum mama mati, ada banyak pesanan yang mama nak buat untuk anak2 mama.. takut tak sempat mama nak pesan.. jadi setiap kali mama ingat, mama akan pesan kat sini.. mama bukan orang ternama, bukan orang bijakpandai, jauh lagi hebat ibadah.. tapi mama nak sampaikan pesan.. sedang kamu membesar, nak menjadi 'orang', mama rasa elok mama persiapkan kamu dengan dunia luar.. mungkin kamu akan ketemu banyak orang lain yang akan memberikan nasihat yang lebih hebat, tapi sebagai mama, mama kenal kamu luar dan dalam.. jadi biar mama sendiri bagitahu kat sini..

adab berkawan

kawanlah dengan sesiapa pun yang kamu mahu.. jangan nilai pangkat dan hartanya.. jangan nilai luarannya sahaja..

pilihlah kawan yang sanggup bersusah senang dengan kamu.. pilihlah kawan yang sentiasa mendekatkan kamu dengan Allah.. yang mengajak kamu ke jalan kebaikan dan bukan mengajak kamu menjadi sahabat syaitan..

kawan yang hanya tahu bersuka2 sudah tentu tak mahu bersama kamu ketika kamu susah dah bersedih.. pilihlah kawan dengan bersandarkan agama.. yang sentiasa tahu membezakan baik dan buruk dan tidak mahu kamu terjebak dengan benda jahat dan tidak elok..

pesan tok ayah dan arwah opah pada mama, bila pilih kawan, ingat emak dan abah.. jadi, mama nak pesan pada kamu, semasa pilih kawan, ingatlah pada mama dan papa.. pesan tok ayah dan opah, bila berkawan, jangan lupa diri.. ingat, Allah sentiasa melihat.. kalau kita berbuat jahat, pasti ada balasannya.. jangan berkawan sampai akhirnya kamu menyesali diri kamu sendiri..

kawan kita adalah cermin peribadi kita.. kalau kita pilih kawan2 yang suka kejahatan dan dosa, tempiasnya pasti akan kena pada kita juga.. kalau kita nampak kawan kita mula melakukan kerosakan, nasihati mereka.. kalau mereka dengar dan berubah, teruslah berkawan.. jika mereka tak mahu mendengar, tinggalkanlah mereka dan pilihlah jalan yang lebih baik..

Mama sayang kalian..

ماما أيمان

2 ulasan:

mama glam berkata...

terharu bace... sob sob..

Unknown berkata...

pesan sementara aku masih hidup weng..