Isnin, 25 Oktober 2010

mencari redha-Nya

tertarik baca entry yatiechomeyl, ye la.. nak cari redha Allah bukan senang.. lagi2 bila kat perantauan.. kena tabah.. sebab kalau idak sure terbabas punya.. bab solat, bab nak jaga makan, macammana nak hidup bermasyarakat.. orang yang tak tahu takkan mengerti payah jerih hidup kat luar negara.. syukur Allah bagi mama peluang jadi musafir.. supaya lebih mengingati Allah (selalu terbabas juga bab ni)

nak jadi muslim yang baik diperantauan bukan perkara yang remeh temeh.. tu pasal kelmarin bila ada yang menegur kat FB siap kata doa tak naik ke langit, mama jadi hangin satu badan.. dah le ko tak kenal aku, sedap2 je kata doa tak naik ke langit bila makan makanan dari makcik yang guna sudip babi.. sigh.. mudahnya melabel.. takpelah, tutup cerita bab tu..

kat sini betul, susah nak makan makanan halal.. tapi mama bersyukur sebab ramai yang membantu.. bila kat luar negara ni, kita umat islam mudah bersatu.. terutamanya sahabat2 dari indon.. depa memang suka bersahabat dengan orang mesia.. dan kebanyakan sahabat2 yang pandai nak baca kanji n ingredients akan bantu bagitau makanan yang boleh makan n tak boleh makan.. lagi satu, bangsa jepun ni depa transparent bab2 ingredients ni.. kalau rasa was2 boleh call company tu n tanya pasal bahan yang depa guna.. kalau guna bahan ada binatang, depa akan bagitau.. kalau kat mesia belum tentu kita buat gitu kan? sah2 terang2 kita percaya aje kat Jakim.. kalau jakim buat salah, habis satu mesia marah kat depa.. depa tu buat fardhu kifayah tau.. supaya umat islam jadi mudah nak makan tanpa was2..

mama ni bukan reti bab2 agama ni.. nak menasihat jauh sekali le.. sebab mama sendiri pun tak belajar agama tinggi.. tapi apa yang mama tahu mama kongsi.. kalau ada sahabat2 yang tahu benda lain mama pun nak belajar juga.. supaya kita jadi lebih dekat denganNya.. insyaAllah

kalau ilmu agama setakat habis SPM takpun sampai degree belum tentu kita layak nak label2 orang atau nak tarbiah orang ye.. ingat tu..

-scheduled entry

5 ulasan:

mama glam berkata...

sabor jer lah mas dengan orang2 mcm tu... dia x sedor diri dia pijak kat mana tu... persetankan insan2 seperti itu! janji ko tau apa yang ko buat, dok negara orang mcm tu, memanglah mcm2 kene berserah pd-Nya. dok negara sendiri pun belum tentu doa tu naik ke langit klu dah kene tipu dengan ca ya nu alif tu.. wallahualam...

ucufan berkata...

dulu ada sorang kawan kita ni.. cakap kat aku...kalau sembahyang gitu2.. takkan diterima sembahyangnya... pada aku... siapa kita nak menilai solat kita.. hanya Allah yg tahu.. aku libas balik... kau ingat kau sembahyang tonggak terbalik setiap waktu tu Allah terima ke? kau pun tak tau kan.. so.. jgn cakap org...

Queen berkata...

takpela kak...saya yakin masa aka makan tu akak tak tau..kalau kita tak tau....Tuhan pun cakap tak apa...asalakan kta bertaubat..

org tu perasan ala2 god la tuh....kan..kan..
haha

stay strong k kak

ishahannah berkata...

sharing is caring..hehe..sama2lah kita bkongsi..take care kak mast. i'm proud of u.

mast@work berkata...

aku ni melepas perasaan je kat sini.. aku bukan heran sangat pun kat komen tu.. cuma panas hati kejap le.. huhuhuhu