Khamis, 7 Oktober 2010

mari belajar nihonggo - kelas 1

kelmarin mama pi kelas hiragana.. brush up skill sikit2.. sebab sebelum ni belajar hiragana masa kat mesia.. so kira fresh up balik le.. minggu depan start kelas 3 hari seminggu insyaAllah

so, bahasa jepun ni ada 3 jenis huruf.. hiragana, katakana dan kanji.. asal2 perkataan jepun dari bahasa cina.. kanji depa ada yang sama cuma maknanya lain..

hiragana yang paling mudah.. sebab setiap bentuk punya satu syllable aje.. gabungan hirangana membentuk perkataan jepun..

katakana pula untuk perkataan yang dipinjam dari bahasa lain.. contohnya english.. tulis dalam katakana..

kanji pulak adalah simbol bagi satu2 perkataan.. yang tu nanti citer lain..

so, kita start dengan hiragana..

mama akan letak simbol, sebutan n contoh perkataan -

vowel ada 5.. sama cam english

あ - A - sebut aaaaa

い - I - sebut eeeee - あい - love

う - U - uuu sambil muncung mulut - うえ - above

え - E - sebut ek -  いえ - house

お - O - sebut wok - あお - blue

kendian perkataan lain dia kelaskan mengikut group..

k sound
か - KA - かお - face

き - KI - えき - station

く - KU - きく - chrysanthemum

け - KE - いけ - pond

こ - KO - こえ - voice

pastu S-sound

さ - SA - さか - slope

し - SHI - しお - salt

す - SU - いす - chair

せ - SE - せかい - world

そ - SO - きそく - rule

ok.. cukup 15 huruf.. lenkali buat lain.. hehehe

5 ulasan:

ishahannah berkata...

wah! best dpt belajar nihonggo via blog kak mast :-)

cik dina berkata...

massssssssssssssssssss...aku x paham..huhuhuhu..macam lagi susah dari bahasa arab..buat lagi. aku nak blajo jugak ni..hehe

mast@work berkata...

leen, dina - tak susah sangat.. aku rasa arab lagi susah.. hahahahahahha

cik dina berkata...

hahaha..arab tu mmg bahasa tersusah sekali..
mas, ko buat ar lagi..aku try blajo dr ko nyer blog.hehe..best!

mast@work berkata...

dina, insyaAllah.. esok aku ada kelas.. nnt ku update balik.. :P