Rabu, 2 Februari 2011

beef stew sang pem.. tttuuuuttttt

minta ampun le lambat upload resipi ni.. resepi asal dari allrecipe.com.. tp mama tambah tokok lepas tengok beberapa resepi beef stew lain gak..

so here it is

for 300gm beef - dadukan dalam saiz 2cmx2cm

2 sudu besar (SB) Worcestershire Sauce - cap lea&perrins tu
2 1/2 cawan air - kalau nak buat kuah lebih bubuh le lebih
2 helai bay leaves (daun salam ek?)
1 SB paprika
1 SB serbuk lada hitam
1 SK garam
1 bawang putih kupas
1 bawang besar hiris
1 SB allspice

bahan2 kat atas ni masukkan dalam periuk dengan daging.. reneh selama lebih kurang 1 jam hingga daging empuk dan air kering 1/2 dari sukatan asal - kalau nak banjir makan dgn spaghetti tu kome tambah le air ye..

bila dah hampir 1 jam tu masukkan:

carrot - potong ikut pesen korang rasa best
celery - sama cam carrot

3 sudu makan sos tomato - yang ni mama tambah sebab baca kat resipi lain pakai tomato paste

pastu, nak kasi kuah tu nampak likat2 sikit, bancuh 1SB cornstarch dgn 1/4 cawan air - masukkan dalam periuk.. kasi kuah lagi cantik

biarkan lagi 20-30 minit, tutup.. siap!

leh makan dengan nasi (papa makan dgn nasi butter), spaghetti, roti dan ikut suka ati korang le nak hirup ke ape


1 ulasan:

Meey@ berkata...

sedapnye..mcm nk try jgklah nnti!=)
akak kena tag..bila free jwblah!