Selasa, 17 Januari 2012

macammana nak rasa gempa?

* السلام عليکم *


 こんにちは q(^_~)p


Gambar bawah ni menunjukkan macammana orang bertindakbalas bila berlakunya gempabumi.. kalau magnitude 1 orang dewasa aje yang rasa, magnitude 2 orang dewasa dan kanak2 akan rasa..

bagus kan? senang nak faham bila tengok gambar macam ni.. kat indonesia pun ada buat handout macam ni dan disebarkan pada sekolah2 -- cikgu mama salah seorang yang terlibat.. bagusnya ada kaedah menyalurkan maklumat macam ni pada budak2 sekolah dan lagi bagus tak mestinya harap pada pihak kerajaan untuk buat benda gini.. universiti dan pihak yang lebih berpengetahuan pun wajar mendekati orang awam untuk menyampaikan maklumat macam ni..

anak2 jepun di sekolah ada taklimat gini dan diajar macam mana nak menyelamatkan diri sendiri bila berlaku gempa dan kecemasan sebegini..


gambar dari muzium gempabumi di Kobe

mungkin nanti bila mama balik mesia akan mulakan benda2 macam ni.. approach pada anak2 sekolah.. maybe bukan gempa aje, tapi banjir, tsunami dsb

2 ulasan:

Cik Sara berkata...

Good one..=D

mast@work berkata...

cik sara,

ya.. very informative gitu