Khamis, 7 Julai 2011

masuk nurseri jepun

* السلام عليکم * 


 こんにちは q(^_~)p

Entry ni patutnya dah lama publish.. tapi sebab tak sempat nak mengarang2 maka harini baru kita upload la ye..

Untuk @linghazale n @arifahira, Aiman masuk Yosei Hoikushyou sejak April 2011 - sebelum ni Yosei Neuji Hoikuen.. beza nya, hoikuen ni untuk baby dari baru lahir sampai 2 tahun.. bila 3-5 tahun kena tukar sekolah. Sebelah bangunan je pun.. bukan jauh.. haha.. Ok, nak apply kindy kerajaan jepun ni, banyak juga songehnya.. kalau masa kita nak apply tu belum masuk term sekolah yang baru (april) maka kita kena pi kindy dan tanya pengetua dia ada kosong ke idak untuk anak kita.. masa kami sampai tu, papa la yang jenuh kayuh mencari kindy dengan kawan kami yang pandai cakap jepun.. dari nak pilih dekat dengan rumah akhirnya kami jumpa dekat dengan uni.. syukur juga.. sebab bila pindah rumah ni kira kindy tak payah tukar.. mujur..

bila dah discuss dengan pengetua, kita pergi ke ward office tempat kita tinggal (bukan ward office tempat kindy tu -- in our case 2 office berbeza sebab sebelah ward) dan isi borang application.. kalau kita apply untuk kemasukan sesi baru, maka terus aje pi ward office tu dan isi borang application.. masa apply selalunya depa akan tanya 3 pilihan kindy yang kita nak.. tapi kami haritu insist kindy yang pengetua dah kata ada kosong tu.. so letak satu aje le..

lepas screening borang2 semua, kindy akan call dan panggil untuk interview.. masa ni kita kena pergi dan bawa anak sekali.. depa akan tanya kesihatan anak kita dan habit anak kita -- tidur bila, makan bila, main bila.. masa ni belum tentu lagi kita dapat ke tidak nurseri tu.. kena buat medical check-up semua.. dalam bulan 3 (kalau application baru) dan lepas sebulan kalau bukan masa awal sesi baru dapat tahu result.. so masa ni pun ada satu lagi interview.. untuk isi semua borang2 termasuk borang insurans.. dan masa ni la pengetua akan cerita barang apa nak kena bawa semua..

ok, cerita pasal aidan.. masa aidan mula2 sampai nihon, dia tak dapat nurseri gomen.. jadi dia kena masuk nurseri private.. ada pro n cons la nurseri private ni.. yang pasti nurseri private ni mahal.. mahal sangat sampai rasa nak nangis pun ada.. mujur aidan dapat masuk private nurseri kyoto univ. jadi dapat la bayar rate student.. itupun 40,000yen sebulan T___T tapi yang best private nurseri ni.. layanan 1st class! ratio cikgu dia 9 budak 3 cikgu.. gila tak? dah le masa aidan masuk tu baby je.. bukan buat apa sangat.. paham2 aje le baby jepun.. gemuk dan kuat tidur.. hahahaha.. comel! cuma renyah lagi satu private kindy ni banyak barang kita kena beli dan prepare sendiri.. almaklum mama ni dah biasa sangat makan subsidi.. maka terlampau berlemak aa bila kena beli tilam bantal selimut aidan tu.. hahahahaha.. ampun!

tapi alhamdulillah masa bulan 4 haritu aidan dapat juga masuk kindy gomen.. memandangkan kami berdua student maka bayar adalah murah serupa orang takdak income -- 2600yen aje sebulan.. kekekekke.. 

tapi kalau diberi pilihan dan ada duit, bestnya dapat hantar private kindy.. aktiviti yang anak kita boleh pilih ada macam2.. 

but on another hand..

mujur cikgu aiman hensem! sedap mata mak ko nak --- takde kena mengena.. hahahahha


test
cam pelakon you! hahaha

papa, minta ampunnnnn.. kekekekkee...

apa2 pun mama syukur anak2 semua happy kat kindy.. banyak kawan dan banyak aktiviti..


11 ulasan:

yatie chomeyl berkata...

terbalik lak dgn kami kat sini. yg public tu lg bagus bb ikut govt punya rules. yg private udlu 4 mang sebulan, tp x bnyk aktiviti sgt, kecik pulak tu. hoikuen public skrg best gile, siap ada montessori lagi. dgn mommy sekali jadi obsessed dgn montessori

anumuchan berkata...

amboihh senmpat snap gambar cekgu hensem ye.heeee ;P

lia berkata...

Alaaaa kawaii...

Unknown berkata...

yatie,

tengok kindy camne la kut.. yg private kat kyoto ni mcm2 jenis kelas ada.. tp jenuh membayar le.. yg gomen punya pun ok dah.. cuma kdg2 ada yg tak disiplin terutama boys la... naughty sket cikgu dia susah kawal

anum,

hahaha.. sempat jangan tak sempat..

lia,

kan?

..:: WiRdA ::.. berkata...

ensem cikgu.. igt jejaka jepun takmo jadi cikgu..haha

Unknown berkata...

wirda,

tu la.. ada beberapa org cikgu tadika lelaki.. sangat cool gitu

Tanpa Nama berkata...

harris.. kensel....

mast.. ckap kat cikgu.. XOXO..

ahaks... giler merenyam..

Unknown berkata...

fano,

aku ghenyih tak habis ok.. hahaha

maya amir berkata...

ok..aku takmo komen yang lain..aku komen yg last tu jek..tu ke cikgu die? mak oiiiii...kalau aku, aku volunteer tolong anto anak2 tiap2 ari..hahahaha

Nurzairul Isma berkata...

wah byk nye prosidur nak masuk kindy jepun... hahaha... semangat la mama nak anta aiman yer.. hahaha... *peace harris*

Unknown berkata...

maya,

hahahaha.. memang kan? sejuk mata mak.. hahahaha

isma,

banyak prosedur banyak songeh.. haha.. isma, aiman selalu harris hantar, kita hantar aidan.. kdg2 baru kita amik aiman.. hahaha.. harris tau.. hahahahahahaa