Jumaat, 13 Ogos 2010

First time

alhamdulillah, harini dah hari ketiga kita berpuasa.. so far, mama syukur masih ok walaupun semalam seharian aidan menyusu badan siang hari.. sebab mama bawa dia mai lab.. so, dia kejap2 je nenen..

stok masih ada walaupun semput.. syukur Allah masih bagi rezeki untuk aidan..

ada kawan2 pernah bertanya, susah ke tidak nak puasa sambil breastfeed ni..

mama nak komen sangat2 pun bukan pandai benar.. ni kira first time la menyusu sambil berpuasa..

masuk harini mama rasa masih ok dan stabil.. lega betul..

trick mama make sure banyakkan minum air masa iftar.. ye la.. kami bukannya ada air sedap2 macam kat mesia.. minum air sedap pun jus2 buah je.. anggur, oren.. mana lak nak ada air tebu (slurrrppp.. sedap tuh) pastu mama make sure akan makan alfalfa 5 biji and vita-lea 2 biji..

make sure juga berbuka dan bersahur wajib ada kurma.. terima kasih untuk abah mama n SIL sebab tolong bawakan kurma untuk kami..

pastu masa sahur, cuba minum air bersusu.. anmum lacta kalau baik.. mama minum milo je selalu.. makan pula biar la makanan yang berkhasiat.. nasi jangan tinggal.. carb penting jana tenaga.. bila tenaga ada baru susu leh supply.. konsep bila ada demand ada supply tu penting kena ingat..

tak baik rasanya bila kita jadikan alasan untuk berbuka puasa semasa menyusu.. jika kesihatan kita mengizinkan, cuba la dulu berpuasa.. usaha dulu.. pastu tawakkal pada Allah.. kalau kita memang ada diabetes ke, darah tinggi ka.. sakit yang teruk2, mungkin wajar kita berbuka sebab takut mudarat pada baby.. kalau sekadar alasan dahaga dan lapar, tak boleh ok..

kalau susah2 hati, banyakkan mengaji dan solat.. penat, tidur kejap.. ibadah bulan puasa ni kan berganda2 pahalanya..

tazkirah jumaat la pulak harini rasanya..

selamat berpuasa korang..
entry ni idea dari charantya..


ce baca sini.. kat link kak fid sweet story pun ada banyak cerita pasal breastfeed waktu puasa..

4 ulasan:

ishahannah berkata...

alhamdulillah..leen pun so far xde mslh utk bf wpun puasa..betulla kene minum air bsusu dan mlm leen x tinggal minum byk air+susu fernleaf..dapnye..hehe..

mkn kene bkhasiat& sebaik2nye nasi kan?betul3...hehe..

so kak mas, kita samalah this year, first time bpuasa sambil bf..yg penting doa..mind set juga penting...insyaAllah rezeki akan ada utk anak kita kan kak mas?

yatie chomeyl berkata...

thn lepas sy BF baby SN tp masa tu x smbung study lg. thn ni, BF baby SN sambil kena bekejar ke kampus + pindah rumah..huhuuuh..mmg penat tp demi anakanda tercinta...setakat ni berjaya lg la bertahan :)

Unknown berkata...

leen, yatie, moga2 tahun ni kita dapat fully BF sambil berpuasa.. insyaAllah

Yen berkata...

semoga kita semua sihat hendaknya ramadhan ni sambil bf yg tersayang hehe