Rabu, 10 Mac 2010

kenapa student tak suka...

..lecturer perempuan, tapi bukan main suka lagi kalau dengan lecturer lelaki??? terutamanya student perempuan ye..

sebab 1: lecturer perempuan selalu dilihat garang, banyak songeh dan particular kerja remeh2.. bagi mama, lecturer perempuan suka detailing.. be in in the reports as well as assignments and tesis.. particular mama untuk bab2 assignment ni membawa sampai skema pemarkahan untuk assignment dan tesis masuk sekali bab tidy and neat.. ahahahha.. mampus! dan yang mama rasa bertuah sebab most of my students (final year) manage to do that well (if not all, mostly). serasa mama, mama masih tak terlalu stict dengan isi dalam report.. nak bajet depa ni keluarkan idea canggih manggih? alahai.. kot yang ada pun student master boleh la.. undergraduate sekadar kalau dapat relate data lab dengan theory pun mama dah syukur banget!

sebab mama agak2 leceh bab ni, mama tend to give higher marks to my students based on their effort.. kalau mama jadi pemeriksa kedua, siap la.. kebanyakan payah nak dapat markah tinggi.. sebab bagi mama, student mama did good job to maintain certain criteria.. ada pensyarah sampai tak monitor langsung pun ada report student depa.. bila student tu hantar.. ya rabbi, typo la, tak berformat la.. hangin oo badan mama kalau dapat camtu.. berbulu! abis, takkan mama nak bagi markah tinggi pada student camni kalau student mama boleh buat, awat depa tak boleh ye tak? yang tak bestnya, mama balik kena sound dalam board meeting sebab strict sangat.. cheh!

report writing skill sangat penting ok.. kalau kita hantar report pada bos atau klien, mesti la kena buat elok2 kan? presentable, bernas dan kemas.. ye tak? kalau tak praktis dari sekarang, bila lagi? nak tunggu time kerja?? ha.. sila la.. time tu, anak cha ya nun alif dah sampai langit pangkatnya, hangpa dok la terkedek2 baru nak belajar buat report.. sadis memang sadis.. tapi itu la realiti ye tak?

sebab 2: lecturer perempuan selalu muka skema je.. lecturer lelaki ni selalunya baik2 belaka.. itu kata student aa.. mama biasa je kena label garang (aku tau kawan2 aku mesti gelakkan aku nye ni) tapi bila time papa.. ya Allah.. siap puji2 ensem la, baik la, caring la.. cis! tahun lepas masa nak dapat student final year memang lawak.. siap ada student beratur depan bilik papa ok! sabaq ja laaaa.. papa, kalau ku tahu dikau itu buat onar, siap! (warning berbahaya nih! :P)

sebab 3: macam mama dan ada sorang lagi kawan mama, kami tak suka student datang nak tanya tips atau soalan tanpa buat homework! owh, pantang betul gue! ingat aku ni mak hangpa ka kasi suap kat mulut? no, no, no ok.. mama kata, baik awak study dulu baru mai kat saya.. tak pasal2, student terus cabut.. and as usual, student suka bawa mulut.. dikhabarkan la seantero kampus mama tak layan.. ngah ngah ngah.. gue pedulik.. bagi mama, perlu student tu buat homework sikit.. lagipun, ini la masanya untuk student bodek lecturer.. tunjuk la sikit ketinggian ilmu kamu.. dah kalau asyik bergelumang dengan face.book dan game aje takde maknanya la.. bilanya nak study ye tak??

sigh.. itu baru bab pengajaran n penyeliaan..

redha je la mas oi..

nota: entry ni hasil dari penyiasatan tidak berbayar mama.. ada student claim incik harris tu ensem ye.. dan puan mas garang.. ahahahahhaa..

9 ulasan:

Queen berkata...

saya pun tak suka lecturer yang cerewet sangat...sketches pun nak kemas...adeehhh....sedangkan bidang kerja kami, mana ada sketches2 yang kemas2 dah... itu baik amik Fine Art. Tapi lecturer lelaki pun ada yang banyak songeh jugak. So, sape lecturer yang membenarkan idea kami berkembang biak tanpa menghiraukan sedikit2 ketidak kemasan itu yang paling saya suka...ekekekke....

tapi kalau bab buat report, saya pun tak suka orang buat report tunggang langgang...memang rasa nak lempang je...

puan mas...saya dulu memang referrer untuk report yang kemas dan berformat dalam course saya..dapat markah lebih tak ni?ekekekke

m-i-o berkata...

errr. errr. errr. ahkak dulu pun tak suka lecturer perempuan, dik! kahkahkah! tp bukan semua la...

pendapat ahkak, bila kita ambik bidang yg subjektif macam fine art, architecture, landscape, atau town planning - utk persembahan idea memang kita buat tak kemas. mmg kena conteng2 sebab itu adalah 'ilham pertama' yg turun dari kepala terus ke tangan menuju ke atas kertas. nama pun sketches, dn siap dgn lecturer sekali akan sketch atas sketches kita tu.

tp, bila dah sampai ke submission stage - haruslah kemas serba-serbi dan berformat. bak kata lecturer ahkak - kertas kita itu mewakili diri kita. maka kalau cincai boncai ada typo dan senget-benget - itulah diri kita!

Unknown berkata...

queen, kak zufa, biasa la lecturer cerewet memang ada.. tpi yang cuba disampaikan tu sama la dgn kak zufa cakap.. yang final version tu mesti tip-top.. baru la mencerminkan diri kita..

Queen berkata...

setuju kalau kata final work mesti kemas....yess...

tapi lecturer saya, yang sketches pun nak kemas dan santek..habis.. kekdahnya kami tak smepat nak berfikiran lebih kreatif sebab sibuk kene cantikkan dan kemaskan lakaran asas..ehehhehe....bukan smeuala..ade la sorang dua je..ekekeke

aku adalah aku... berkata...

hehehe...kelakor aku baca diorg kata ko garang mas?...hehehehe..bila baca entry ko ni, teringat pula zaman kita study dolu2...sapa ek lecturer yg ajar kita lukisan kejuruteraan...? aku ingat time tu dia paksa aku wat add. drawing dlm masa 2 jam klu aku nak upgrade dari A- ke A, sbb ada drawing tu aku wat x kemas, bila da kerja ni...barulah tahu napa penting sume tu...sbb aku pun akan mengamuk bila orang antar dwg atau sketch yg mcm cakar ayam dkt aku...nak say thanks kt lecturer tu...hua..hua..hua...

Ayu Ikhwani berkata...

Hahah.. oo, ini la cerite sebalik status FB

_mmm_ berkata...

hahaha..bukan kite ni mmg ade penyakit DNA 'garang' ke?? dah mmg sah2 la darah daging keturunan garang..
tp utk mempertahankan hujah, saye dgn ini menyokong bahawa, garang dan detail adalah perlu utk memastikan kualiti kerja dan produk yg dihasilkan adalah ditahap cemerlang yg x boleh dipertikaikan lagi. dan kehenseman mahupun ke-caring-an adalah sama sekali tidak mendorong kualiti sesebuah produk. dan saye tidak same skali memihak kepada kaum perempuan kerane saye pernah bekerje dgn seorg lecturer lelaki yg menjadikan saye seorg researcher yg berkualiti dan detail dgn setiap kerja saya. dan atas didikan beliau, hari ini saye dapat membantu org lain pulak! =) alhamdulillah!

kepade student (kalau terbaca), mgkn hari ni kamu akan rase lecturer yg detail,strict,dan garang tu x best. tp satu hari nnt insyaAllah, kamu akan datang balik dan berterima kasih dgn org2 macam ni.

=)

Hazrina Ahmad berkata...

hahaha..lecturer kalau tak garang..student naik kepala...

aku pun skang dah blajo dah jadik lecturer yang agak garang...(berkat tunjuk ajar dee)..kih kih kih

IrNiS berkata...

Memang patut pun kena garang2 sikit. budak p'puan especially menggatal je lebih, sakit ati, tambah2 yang baru mencapai 21, ingat dah dewasa sgt lah tu. aku bengang!!!!