Khamis, 5 November 2009

pernah tak? *updated*

pernah tak korang dengar cerita ketam melayu dengan ketam cina?? ha.. bayangkan sekarang mama tgh dalam bakul ketam melayu tu.. haa.. cuba la bayang!!!

*updated spesel untuk zafi n yen*

ceritanya, dekat satu pasar, adala seorang pembeli dan seorang penjual. sang pembeli datang hendak membeli ketam.. sang pembeli tanya pada sang penjual "tauke, ini ketam mana bagus aa?" sebab dia nampak ada 2 bekas berbeza.. sang penjual kata "aiyo, ini raga no 1, ketam banyak baik.. semua mahu keluar, semua kasi tolak2 mau keluar. Ini bagus punya ketam" sang pembeli buat muka pelik. Sang penjual sambung lagi "Itu raga no 2 sangat tak bagus wooo.. itu ketam tatak mau keluar bakul.. selalu mau duduk bawah2 saja lorr"

rupanya, dalam raga no 1, ketam2 tu semua sentiasa bertolak2an untuk bantu ketam2 lain keluar dari raga tu.. dalam raga no 2, ketam2 tu semua sentiasa tarik menarik supaya masing2 duduk dibahagian bawah raga tu..

maksud cerita ni.. dalam raga satu tu serupa la dengan org ci.na.. depa sentiasa bantu sesama bangsa depa supaya semua naik sama2, jadi kaya sama2, berjaya sama2..

tp dalam raga kedua tu macam la orang me.la.yu.. kalau boleh tak mahu sesama sendiri naik, cukup dengki kalau orang lain berjaya.. tak boleh orang lain lebih..

haaaa.. clear tak?? mama skrg dalam raga no 2 tu aa..

*puas dah nangis petang ni.. letih..

8 ulasan:

Yen berkata...

mas aku xpenah dgr pun hahaha cite la

zafi berkata...

tak paham!!!

alfa juliet berkata...

mast aku nak tau nape ko kata ko dlm raga dua??

sya amran berkata...

ko kenapa mast? ade org wat perangai ngan ko ker?

Yen berkata...

mas, mmg tu lumrah mas, aku penah alami kite xboleh lari dr kenyataan tu..susah nk cari org kite yg betul2 membantu

mama glam berkata...

sian mak buyung... jangan tensi tensi yer..

Hazrina Ahmad berkata...

yerp..sangat betul..masa kita belajo kat utm dulu pun kita dapat tgk kan..camne budak2 cina coorporate...sgt berbeza ngn budak melayu kan...kan..kan...

mast@work berkata...

reen, tau xpe ko.. aku memang hangin satu badan last week..

freinds, tq for your support..