Selasa, 13 Mac 2012

My say

Tak mesti korang kena setuju dgn mama. But this is simply just my thought.

Semalam satu mesia dapat tahu pasal kematian adik dirang tu. mama sendiri tak tergamak nak salahkan sang ibu, tak boleh salahkan polis juga..

Benda macam ni berlaku di mana2.. Sama ada kita sedar atau tidak.. Yang pasti perlakuan yg tak berperikemanusian dan buruk lagi dari binatang ni memang menyakitkan hati dan jiwa. Bagi mama, orang yang tak punya agama sekali pun tak akan buat sedemikian sebab itu adalah anak kecil.

Yang pasti setiap kali berita begini keluar masyarakat jadi lagi takut. Orang makin rasa hidup di mesia tak selamat. Betul tak? Jika setiap hari kita dijamu dgn berita dan gambar kematian akibat bunuh, trajedi dan sebagainya, akal siapa yg tak akan rasa dipengaruhi?

Sampai satu tahap mama tak nampak pengajaran yang nak disampaikan. Serius la. Tu bukan pengajaran dah namanya. Konsep didikan mcmni bg mama salah. Kita suka sangat belajar melalui benda2 mcm ni. Contoh : jangan buat camni, nanti kena bunuh. Jangan keluar dalam gelap nanti disampuk hantu. Aa lebih kurang mcm tu la.. Takpun, jgn tak buat ini nnt ko x dpt itu.. Byk cth sebenarnya tp rasa korang faham kan?

Pastu bl benda cmni hangat, sampai kedai kopi org bincang. Tp, ada kita serik? Ada kita berubah? Ada kita jadi lebih baik?

Ntahlah, tepuk dada tanya selera.

Ada waktu, tak payah tgk berita pun mungkin hati lagi tenang..

Al-fatihah utk adik dirang.. Tempat kamu di jannah wahai anak..

Tiada ulasan: