Selasa, 25 Januari 2011

cedok

semalam masa mama dok korek2 internet cari idea untuk speech awal bulan depan (speech kelas bahasa jepun - yikeesss!!) mama bagitau kat cikgu nak cerita pasal bunga kebangsaan mesia - bunga raya la..

godak2 internet jumpa la link ni..

link 1

peratikan ayat2 dalam blog ni.. mama rasa ini penulis asalnya..

pastu, korang tengok pula link ni..

link 2

aaaa.. giler tak? cedokkan bulat2 ok.. tanpa rasa perlu credit pada penulis asal.. siap ada ayat kat bawah tu seolah2 dia mengkarya asal teks tu.. aduhai.. inilah yang dikatakan tak memahami konsep meminjam kata2 atau quoting..

dalam adab penulisan.. tak kira ilmiah atau tidak, jika kita nak refer pada ayat seseorang atau mencedok idea beliau, kita perlu bagi kredit atau acknowledge sumber asal kita.. tak kira la hatta google sekali pun, kita perlu mention atau letak dalam penulisan kita..

malu la, mengaku sesuatu yang bukan hak kita.. kalau tak kantoi satu juga.. ini bulat2 kantoi.. sebab tu banyak blogger dan penulis2 marah bila idea atau karya mereka dicedok tanpa kebenaran dan kredit..

masalah plagiarisma ini bukan setakat orang2 biasa aje.. dalam dunia akademik ni berlambak2 masalah ini.. sebenarnya kita kena didik diri sendiri supaya hargai kerja orang lain dan dalam masa yang sama jangan meniru! ye.. diulangi jangan meniru!!

masa mama mengajar tahun2 sebelum ni mama memang banyak jumpa student yang jenis suka meniru kerja orang lain. tahu atau tidak, cikgu2 atau mereka yang berpengalaman dalam bidang mereka sure akan tahu sama ada tu kerja asli pelajar tersebut atau hasil tiru.. sebab selalunya orang yang meniru ni tak bijak.. kalau meniru dengan bijak sure kita akan jadi bangsa yang lebih hebat.. sebab bila kita meniru dengan bijak, kita akan jumpa kesalahan atau kekurangan sumber asal dan kita akan improvise supaya ia menjadi bertambah baik, betul tak?

sebab tu masa ada student kantoi 2 orang (ni cerita benar) meniru report, mama punya la mengamuk.. disuruh mengaku tak mau mengaku.. last2 bila ugut fail subjek tu baru mengaku.. padan muka kena ceramah dengan mama.. nak tau kantoi sebab apa?? mama ajar subjek tanah, tapi depa dua orang ni bijak bistari buat summary untuk report tu berkait dengan konkrit!! tak ke hangin satu badan.. habis mama ngamuk berleter panjang berjela.. haish.. bikin malu aje!

so, pengajaran kita hari ini, jangan buat C&P (copy n paste), cedok tanpa kebenaran, plagiat dan apa aja la jenayah penulisan ni lagi.. INGAT!! kalau kita buat benda tak baik, satu hari nanti sure kantoi!!!!

4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

sahih
sbblink 1 tulis dalam tahun 2008
link 2 tu 2010

Unknown berkata...

Mast,
Aku pun rasa link 1 tu penulis asal sebab baca entry yg lepas-lepas utk link 2 tu gaya bahasanya sangat berbeza dengan entry bunga raya tuh.

Queen berkata...

errr.....tak baca habis..tapi boleh agak ape yang die tulis...tak senonoh la kan tiru bulat2..hehehee

Unknown berkata...

malu kan gitu.. mmm