Selasa, 9 Jun 2009

taking risk, opening chances

mungkin ada yang tertanya-tanya, susah sangat ke nak sambung belajar? mm, nak jawab macammana ye, senang cerita, mama tak pernah lagi bertemu dengan orang yang nak sambung PhD smooth perjalanannya.. ini termasuk juga mama.. belum lagi start, dah macam-macam dugaan kena hadapi.. tak ramai yang memahami, malah ada yang pandang enteng aje bila bertanya, "eh, ko bila lagi nak pergi sambung?" huhuhu.. masa degree dan master mama fikir adalah 10 kali lebih senang.. senang dari segi nak decide nak sambung apa, nak sambung di mana etc.. tapi bila dah sampai PhD, huhuhu.. berpeluh2 ketiak memikiornye.. dari masalah sendiri, masalah masa study termasuklah tak cukup bahan, tak ada equipment hinggalah ke tahap masalah supervisor.. belum masuk lagi bab external yang kadang2 tiba tidak diundang..

baru sekejap tadi mama ketemu dengan seorang abang yang dah lama betul PhD dia tak siap2.. masalahnya dia dah submit, tapi berjanggut menunggu untuk diperiksa.. mama faham perasaan dia bila dia mengadu malu di tempat kerja.. sebab orang tahu anda sudah memulakannya tapi tidak tahu bila pengakhirannya..

dalam kes mama, banyak consideration yang mama perlu ambilkira.. lagipula papa pun akan melanjutkan PhD nya juga.. dan lagi haru, kami berdua bidang yang sama.. boleh pening nak cari kat mana nak sambung belajar.. dari UK (paling senang nak dapat tempat) membawa ke Europe, NZ, Japan - sampai la ni belum ada keputusannya.. dari cerita scholarship tak benarkan ke tempat itu membawa ke masalah macammana nak handle keluarga bila dua-dua belajar pun harus difikirkan..

sebab itu, bila kita berjumpa dengan orang yang punya ilmu sehingga peringkat PhD itu, mungkin kita patut hargai dia sikit.. bukan mudah nak sampai ke tahap itu.. kita tidak tahu apa pengorbanan yang telah dia lakukan untuk sampai ke tahap tersebut..

ada yang sanggup tinggalkan anak bini, harta benda semata-mata untuk mendapat ilmu.. moga2 Allah dapat membalas kebaikan dengan kebaikan.. mencari ilmu itu ibadah, menyampaikan ilmu itu juga ibadah.. fikir-fikirkan dan selamat beramal - hahahha.. tagline biasa dengar kan?

berbalik pada tajuk.. well, both of us decided maybe we need to open up our horizon.. maybe we need to take the risk and maybe, if God's will, we will bring back the best for this country and for the sake of our future generation..

well, papa, we need to brush up our language and maths skills again.. after all, who says GRE is difficult?? we succeed in our IELTS, why must this one be a big obstacles right?

note to myself!! - balik ni pi bukak buku GRE tu.. beli mahai, pi study.. pi pi pi la balik kampung.. hahahahhaa

p/s: ada sapa2 dah seat for GRE? any tips???

GRE is an exam that need to be taken by those who wish to further their post-graduate education in US. It includes language and analytical tests which cost quite a sum of money and also time consuming.

Tiada ulasan: