Isnin, 29 Jun 2009

student tua dan student muda

azab harini habis dah.. alhamdulillah.. first time bagi talk untuk student2 'matang' ni.. masa bagi tutor untuk student OUM haritu tak le berdebar macam harini.. since ada kawan-kawan yang membantu dari belakang, rasa nervous tu memang berkurangan dengan drastik sekali.. hehe..

apa bezanya antara student muda dan student 'matang'? hehe.. lebih kurang sama aje.. bilangan yang tidur dalam kelas masih seimbang.. ye la, mama bagi talk ilmiah, bukannye motivational talk.. mana boleh nak elak dengan kebosanan.. gambar terang benderang pun depa boleh tidur punya.. hehehe.. in terms of communication in classroom, student 'matang' lebih banyak menyatakan pendapat.. bergetar juga lutut mula2 masa depa dok tanya2.. tapi nasib baik la soalan ditanya agak kacang.. jadi tak le risau sangat.. student muda banyak berdiam.. tak pasti sama ada takut nak bertanya atau malu dikelaskan sebagai bo.doh.. kadangkala, soalan yang remeh, boleh membantu minda berfikir dengan lebih luas lagi.. mana ada soalan bo.doh sebenarnya, cuma soalan ringkas atau complicated ade la.. 

kelajuan mama bercakap dalam kelas tadi agak laju juga.. hehehe.. 48 slides dalam sejam setengah.. ok la kut.. kang kalau slow sangat, mungkin bertambah ramai yang tidur.. hehehe.. lepas ni insyaAllah, mama akan lebih berkeyakinan untuk bercakap depan orang yang lebih berpengalaman.. bersyukur sangat dengan pengalaman harini.. sebab confidence level makin baik untuk bercakap dikhalayak.. mama masih ingat lagi my first ever lecture depan 1++ students.. wooo.. ketaq lutut wooo.. dalam lecture hall bukan tengok muka student, tapi dok tengok belakang.. hahahahha.. tapi lama2 alhamdulillah, sap sap sui aje.. chewwahhh.. kalau belum cuba kita tak mungkin tahu kekuatan kita.. dan di sini kekuatan mama.. mama build from scratch.. pelan2 kayuh.. dan hari ini membuktikan practice makes perfect.. dan mama akan sentiasa berusaha supaya satu hari nanti orang kenal mama sebab kebolehan menyampaikan ilmu dengan baik dan mampu meningkatkan pemahaman orang lain dalam subjek mama..

masalah yang utama sangat tadi mama tercungap2.. pregnancy buat mama tak ada stamina langsung!! masa pregnant aiman haritu lagi teruk.. mic siap bunyi degup jantung mama lagi.. dup dap dup dap.. imagine la whole class dengar jantung ibu ngandung... hahahaha.. horror seh!! mesti budak2 tu takut nak ngandung! kuang kuang kuang

so, what's your strength?? maybe now is the right time to ponder, eyh?

Tiada ulasan: